اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟ دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم روی آنتن می‌رود چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه دومین حمله مقاومت عراق به اراضی اشغالی در کمتر از ۲۴ ساعت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد + فیلم (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم کره جنوبی به وعده‌های خود در خصوص مطالبات ایران عمل کند | عدم پذیرش سفیر سوئد در ایران

  • کد خبر: ۱۷۵۷۳۱
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم کره جنوبی به وعده‌های خود در خصوص مطالبات ایران عمل کند | عدم پذیرش سفیر سوئد در ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای ایران با کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی ادامه دارد و اخیرا هم مقامات سئول وعده‌های مثبتی را به ما دادند و امیدواریم شاهد عملیاتی کردن آنها باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی که کتاب قرآن کریم را در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران به همراه داشت، آن را بالا گرفته و اظهارداشت: اقدام شرم‌آور اهانت به قرآن در اروپای مدعی دارای تمدن که در سایه حمایت پلیس دانمارک و سوئد انجام شد را یکبار دیگر شدیدا محکوم می‌کنیم.

وی گفت: این اقدام شرم آور اهانت به دو میلیارد جمعیت مسلمان و همه ادیان آسمانی و ابراهیمی بود و غیرقابل قبول است.

کنعانی ادامه داد: ما یکبار دیگر با تاکید از دولت‌هایی که چنین اقدامات شرم آوری در جغرافیایی آن‌ها انجام شد می‌خواهیم که با قاطعیت از تکرار چنین اقدامات خجالت آوری جلوگیری کنند و با مجرمانی که چنین اقداماتی را انجام دادند برخورد کنند یا این مجرمان را در اختیار کشور‌های اسلامی قرار دهند.

آخرین خبر‌ها در خصوص مطالبات مالی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطالبات مالی ایران از برخی کشور‌ها بیان کرد: این مطالبات جزو حقوق انکار ناپذیر ملت ایران است و میزان و ارقام آن توسط مقامات ذی ربط کشورمان و برخی کشور‌های دیگر اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در سایه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مبادله تجاری آزاد ایران با کشور‌های مختلف دچار مشکل شد و برخی از این کشور‌ها تحت فشار سیاسی آمریکا از پرداخت مطالبات مالی ایران خودداری کردند یا به دلیل بسته شدن کانال‌های مالی، برخی کشور‌ها از جمله عراق علی رغم اراده برای پرداخت نتوانستند آن‌ها را بپردازند.

کنعانی ادامه داد: گفتگو‌های ایران با کشور‌های مختلف از جمله کره جنوبی ادامه دارد و اخیرا هم مقامات سئول وعده‌های مثبتی را به ما دادند و امیدواریم شاهد عملیاتی کردن آن‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با طرف عراقی روابط خوبی داریم، دولت آمریکا اخیرا گفته که مجوز انتقال بخشی از مطالبات را به طرف عراقی داده و ما هم کماکان پیگیری وصول این مطالبات از عراق را انجام می‌دهیم. دولت در این زمینه جدیت لازم را دارد و مذاکرات و گفتگو‌های ایران با کشور‌های مختلف جهت احقاق حقوق ملت ایران ادامه دارد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران

کنعانی در خصوص سفر وزیر خارجه ارمنستان افزود: این سفر در چارجوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر قبلی آقای امیرعبداللهیان به ایروان انجام شده و گفتگو‌های امروز در سطح وزرای امور خارجه انجام میشود.

وی گفت: زمینه‌های همکاری میان ایران و ارمنستان مختلف است، حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، اقتصادی و مراودات کنسولی از جمله آن است و گفتگو‌های خوبی میان دو طرف امروز انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در راستای همکاری‌های منطقه‌ای دو طرف، مسائل قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زیادی دارد و حمایت ایران از روند مسالمت آمیز اختلافات میان همسایگان برای ما مهم هست.

بازدارندگی در برابر هتک حرمت به مقدسات

کنعانی افزود: اهانت به کتب ادیان الهی امری شرم آور و ناقض آزادی‌های دیگران و ناقض منشور ملل متحد است و هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به حقوق دیگران تجاوز کند.

وی ادامه داد: در کشور‌هایی که چنین اقدامات شرم آوری صورت گرفته شاهد این هستیم که هزاران نفر از شهروندان آن کشور‌ها مسلمان هستند و هیچ کس نمی‌تواند به بهانه آزادی بیان به حقوق دیگر ادیان تعرض کند.

کنعانی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد واکنش‌های خوبی از کشور‌های اسلامی در سطح ملت‌ها و دولت‌ها بودیم، گفت: علاوه بر این، یادداشت اعتراض رسمی، احضار سفیران دانمارک و سوئد، گفت‌وگوی وزیر خارجه با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، درخواست برای تشکیل نشست اضطراری سازمان مزبور، نامه اعتراضی وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل، گفتگو‌های مستمر با کشور‌های اسلامی و فعالیت مجدانه سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و استفاده از ظرفیت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و صدور قطعنامه برای اهانت به قرآن را میتوان از جمله اقدامات گسترده دیپلماتیک ایران در این راستا قلمداد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقدیم کشور‌های اسلامی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده‌کننده تا بازدارندگی لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی صورت گیرد.

استقبال ایران از مذاکرات صلح میان ارمنستان و آذربایجان

وی در خصوص مذاکرات صلح قفقاز گفت: ما از مذاکرات صلح میان ارمنستان و آذربایجان برای دست یابی به صلحی پایدار استقبال می‌کنیم.

کنعانی افزود: ایران نیز آماده است که از ظرفیت خود برای صلح پایدار در منطقه قفقاز استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقای جنوبی بیان کرد: ایشان در آن اجلاس شرکت می‌کنند و سخنرانی خواهند داشت و با همتایان خود دیدار و گفتگو خواهند کرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با عضویت ایران در بریکس هم باید گفت که ما جزو اولین کشور‌هایی هستیم که درخواست عضویت به این گروه دادیم و کشور‌های عضو آن نیز موافق ورود ایران هستند.

کنعانی بیان کرد: در ارتباط با روند عضویت جدید بریکس، اعضای این گروه اعلام کردند که ما در حال ترسیم سازوکار ورود اعضای جدید هستیم و قرار هست پس از تصویب این مکانیسم نسبت به ورود اعضای جدید تصمیم گیری شود.

آمریکا مسئول اصلی تخریب برجام

وی در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: دولت آمریکا مسئول تخریب روند برجام است، دولتی که یکجانبه از این روند خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته و تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران پس از آن اعمال کرده است.

کنعانی افزود: دولت آمریکا مسئول تخریب این روند است، دولت فعلی بار‌ها دولت قبلی آمریکا را مورد سرزنش قرار دادند و آن‌ها را مسوول تخریب این روند دانستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: از نظر ما تغییر دولت‌ها نباید تغییری در خصوص انجام تعهدات دولت آمریکا بگذارد، اما اگر اراده سیاسی از سوی آمریکا باشد امکان بازگشت اعضا به برجام همچنان وجود دارد.

وی بیان کرد: دولت آمریکا با اتهامات واهی به دنبال ایجاد خلل در مسیر بی ثباتی و ایجاد اختلاف میان کشور‌های منطقه است تا بدین ترتیب به اهداف نامشروع خودش دست یابد.

اهداف سفر باقری به لهستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر باقری به لهستان هم گفت: با توجه به وجود تمایل مشترک نزد دو طرف ما گفتگو‌هایی را در سطوح معاونین وزرای خارجه در حال انجام داریم.

وی ادامه داد: این گفتگو‌ها در چند دور انجام شده و زمینه استمرار آن وجود دارد، در چارچوب گفتگو‌های دو جانبه هم سازوکار گفتگو‌های مشورتی داریم.

وی گفت: با لهستان ما همکاری‌های مشترک خوبی داریم، بخشی از موضوعات نیز درباره روند گفتگو‌ها با برخی مقامات کشور‌های اروپایی بود و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->